Friday, June 24, 2011

Menyemai benih…


Alhamdulillah, semalam saya terbaca satu blog teman. Entah kenapa, saya tertarik membaca satu entri yang mengisahkan sebuah catatan kehidupan. Terasa seperti ada sesuatu yang membangkitkan semangat dalam diri juga kesedaran buat jiwa saya yang selalu leka dalam meletakkan 2 cinta.

Terima kasih buat akhawat yang telah mendendangkan lagu" Antara Dua Cinta" pada program Wida' kita pada hari itu. Sejujurnya saya sangat suka, suka pada lagu-lagu yang menyentuh hati, irama yang menusuk jiwa kerana lagu-lagu inilah yang sentiasa memfokuskan minda saya untuk berzikir pada Allah.

Antara Dua Cinta (Raihan)
Apa yang ada jarang disyukuri
Apa yang tiada sering dirisaukan
Nikmat yang dikecap baru kan terasa bila hilang
Apa yang diburu timbul rasa jemu
Bila sudah di dalam genggaman

Dunia ibarat air laut
Diminum hanya menambah haus
Nafsu bagaikan fatamorgana
Di padang pasir

Panas yang membahang disangka air
Dunia dan nafsu bagai bayang-bayang
Dilihat ada ditangkap hilang

Tuhan.. leraikanlah dunia
Yang mendiam di dalam hatiku
Kerana di situ tidak ku mampu
Mengumpul dua cinta
Hanya cintaMu ku harap tumbuh
Dibajai bangkai dunia yang kubunuh
Mendidik jiwa bersyukur bukan mudah. Hal yang selalu saya katakan, "jika perkara itu mudah, pasti Allah tidak akan meletakkan banyaknya dalil-dalil yang memberi keutamaan supaya menjadi manusia yang bersyukur." Manusia…. tidak akan pernah merasa cukup.

Berbalik pada blog teman tadi, beliau ialah seorang murabbi yang tidak jemu mendidik mutarobbinya dengan penuh kesabaran. Dugaan dan ujian jiwa sentiasa menemani perjalanan dalam mentarbiyah hamba Allah…dan saya terpanggil untuk menilai diri saya.

Jika dahulu saya pernah mengungkapkan bahawa harapan saya ialah ingin menjadi IBU, (sound macam saya ni nak cepat-cepat berumah tangga saja kan)…tapi hakikatnya saya ingin meruntuhkan ego dalam diri saya yang sekian lama menjadi prinsip dalam jiwa… dan alam itu pasti akan ditempuhi suatu hari nanti…insyaAllah. Ego saya selalu menafikan hal-hal yang menjadi lumrah seorang perempuan seperti keinginan menjadi seorang isteri, ibu, bagi saya biarlah hal-hal tersebut diketepikan pada saat ini supaya fokus dalam gerak kerja tidak hilang. Tapi bila difikirkan semula, biarpun belum tiba saatnya memikirkan hal-hal demikian, lumrah itu perlu saya tanamkan dalam jiwa, jiwa ibu (jiwa yang sentiasa menyayangi anak-anaknya, jiwa yang sentiasa sensitive pada hal anak, jiwa yang merasa sakit tatkala sesuatu menimpa anaknya…) kerana menjadi seorang ibu itu ialah murobbi yang terbaik. Masakan tidaknya, jiwa ibu itu akan sentiasa merasakan anak-anaknya itu sebahagian dari belahan jiwanya… dan saya juga ingin merasakan hal itu saat saya membawa mutarobbi saya sendiri.

Syukur saya pada Allah, setelah penantian saya sejak mengungkapkan hal tersebut, akhirnya Allah mengurniakan saya 5 jiwa yang menjadi buah cinta pertama saya sepanjang pengharapan di waktu yang lalu… dan saya ingin mensyukuri nikmat Allah ini dengan sebenar-benar kesyukuran.

Kini, masanya saya serius terhadap amanah Allah ini di samping memperbaiki diri. Biarpun belum rasminya bergelar murobbi, saya akan terus mendidik diri supaya sentiasa memerhatikan tarbiyyah jiwa-jiwa ini…kerana ilmu suda ditimba dengan banyak, sangat rugilah bila ianya hanya menjadi catatan kertas dan teori semata-mata

Buat mutarobbiku,

Terima kasih kerana sudi menerima lamaran "ibu" mu ini,

Ku mohon kemaafan andainya segala yang kuberikan belum memenuhi jiwamu,

Moga Allah mengikat cinta dalam hati-hati ini,

Dan akan kusebut setiap nama bersama gambaran wajahmu dalam doaku yang tidak akan putus… agar kau istiqomah bersamaku menjunjung panji Islam di bumi ini..Amin

Wallahua'alam. Allah lebih mngetahui apa yang ada dalam jiwa hamba-Nya.


 

0 comments:

Post a Comment