Thursday, June 23, 2011

Curahan Rasa


Mata?
Mudah sungguh kau bermaksiat
Lisan?
Pantas sungguh kau mengungkap kata-kata nista..
Hati?
Sedarkah kau pada dosa-dosa prasangka yang telah bersarang
Astaghfirullahal 'azim
Ya Allah, hambaMu ini hina! Hina dengan kemaksiatan!
Tidak pantas untukku mendapatkan kehormatan
Tidak cocok untukku mendapatkan sisi yang baik




Bila sang daie mengeluh dirinya
Aku bukanlah penyeru itu….lantas lisanku tidak selari dengan amalku
Aku makin jauh, jauh dari Dia Yang Maha Besar
Masihkah layak untukku mendidik, mentarbiyyah mereka
Munafik! Munafik sungguh diri ini!




Namun
Sampai bila, mahu menyalahkan diri
Adakah dengan kehilanganmu dari medan ini cukup memuaskan hidupmu
Bagi diriku, lari, hilang dan keluar bukan pengakhiran kemelut ini
Aku tahu dan sentiasa ingat
Medan ini akan berjalan, terlaksana tanpa adanya AKU
Tapi AKU! Mampukah aku meraih nikmat dan anugerah tertinggi itu
Tanpa merasakan pahit-getirnya menempuh jalan taqwa




Tanamkan dalam dirimu
Beringatlah dengan peringatan yang paling hampir
Itulah KEMATIAN
Suatu yang akan dihadapi setiap jiwa
Mungkin beberapa saat lagi ia bakal menjemput
Dan ketika itu terputuslah segala amalanmu
Jadi bekalan mana yang akan kau persiapkan
Cukupkah dengan bekalan jiwa FUTURmu?
Cukupkah dengan bekalan amalmu yang belum tentu keikhlasannya?
Cukupkah dengan hanya amalan fardhu yang belum tentu penerimaannya?




Jadi, kau punya kuasa untuk memilih
Tapi AWASLAH andai pilihanmu itu SALAH
Kerana KAU dan AKU tidak punya talian hayat lain
Yang akan menjawabnya hanyalah IMAN
Iman yang terhasil dari kedekatanmu, kebergantunganmu
Iman yang terhasil dari gerak amalmu dan keikhlasanmu
Iman yang terhasil dari pengorbanan jiwamu…..

0 comments:

Post a Comment