Tuesday, June 7, 2011

My First Love- Part3 (Hatiku Terikat)


Satu pesanan mesej ringkas masuk ke telefon bimbit saya. Bukan sesuatu yang luar dari biasa apabila memperoleh mesej iftar yang akan diadakan pada setiap hari Khamis. Tempoh hari, seorang ukhti telah meluahkan rasa sedihnya kerana telah banyak mesej program yang diberikan tetapi jumlah yang memeriahkan majlis seperti iftar dan qiyam hanya individu yang sama. Waktu itu, sayalah orang yang paling terasa dengan teguran ukhti tersebut kerana tidak pernah langsung menghadiri majlis iftar yang diadakan mereka walaupun tempatnya sangat dekat dengan bilik. Entah mengapa, saat itu saya berazam akan hadir jika mendapat lagi mesej daripada mereka, mungkin sifat saya yang terlalu menghiraukan pandangan orang lain barangkali menjadi booster untuk berbuat demikian.

Nak dijadikan cerita, pada hari kejadian, saya pergi seorang diri juga tanpa ditemani sahabat baik saya. Berbekalkan makanan yang dibawa sendiri saya turun dari bilik menuju ke tempat yang dimaklumkan. Malu-malu saya menghampiri satu kelompok yang saya pernah temui di halaqah sebelum ini. Terlihat keceriaan di wajah masing-masing. Walaupun merasakan diri sayalah yang ghuraba' saat itu, tetap saja saya cuba mendekati mereka. Terasa sesuatu yang sangat mendamaikan saat melihat hubungan mereka yang sangat akrab dan rata-rata umur mereka juga lebih senior daripada saya. Salah seorang dari kelompok tersebut perasan kehadiran saya dan menghulurkan salam yang paling erat yang belum pernah saya rasakan. Subhanallah….masih wujud rupanya orang-orang seperti ini!

Petang itu, bunga-bunga cinta mekar dalam jiwa saya. Teruja, terkedu, dan rasa penghargaan yang sangat tinggi dari persahabatan yang baru saya kenali. Saya tidak sedikitpun kekok untuk bercampur gaul dengan mereka yang lebih tua dari saya, malah rasa cemburu juga melihat kemesraan mereka. Pada saat itulah, suatu ikatan hati antara diri saya dan mereka terbentuk. Benar, saya merasakannya! Masuk waktu berbuka, kami makan bersama dalam talam yang berisi nasi dengan bermacam jenis lauk-pauk dari bekalan yang kami bawa. Tanpa segan-segan juga, seorang ukhti menyuakan suapan ke mulut saya dengan tersenyum. "Terima kasih kak." Ujar saya. Saya pun turut membalas suapan ke mulutnya.

"Kali ini cinta pertama saya mula mengetuk pintu hati. Ia mengenalkan saya pada sebuah ikatan ukhuwwah yang disirami dengan baja keimanan… Saat kebersamaan ini ialah moment terindah yang tidak pernah saya lupakan, itulah saat pertama kalinya saya teruja dengan sebuah ikatan persaudaraan Islam…"

To be continued…

0 comments:

Post a Comment