Thursday, June 2, 2011

My First Love


Dalam memori saya ini terlalu banyak konteks ceritanya, sayang sungguh bila ianya hanya tersimpan di sudut itu. Kalau menurut Dr Fazilah Kamsah, individu yang lahir pada bulan 7 ini memang suka mengenang peristiwa lalu..Nah, saya penat, lelah sebenarnya bila memori2 lama tu selalu terimej di ruangan mata.
Tapi, dalam banyak2 memori yang tergambar, sukacita saya ingin mengongsikan peristiwa indah, cinta pertama saya yang berlaku pada beberapa tahun yang lalu. Waktu itu ialah saat kali pertamanya saya sudah bergelar seorang siswazah. Dalam catatan takdir, saya telah ditempatkan dalam sebuah intitusi pengajian tinggi peringkat asasi. Saya sedih pada awalnya kerana ini bukanlah tempat yang saya inginkan, semuanya adalah kerana minda saya ini terlalu sempit dan tidak terbuka dengan informasi tentang university-universiti di Malaysia.

Saya akui, jiwa saya saat itu rapuh, mudah dipengaruhi dan tiada prinsip yang kuat. Sungguhpun saya dilahirkan dan dibesarkan dalam keluarga yang penuh tatacara hidup Islami, namun, saya belum cukup kuat menghadapi ujian dan cabaran hidup atau lebih dikenali "cultureshock" di Kampus. Saya sedar diri saya begitu, makanya, saya berusaha meletakkan diri dalam kalangan biah solehah yang sentiasa menjadi impian saya sejak kali pertama melangkah di alam sekolah menengah. Saya khuatir dengan pemilihan bidang yang keduniaan (aliran Sains, ekonomi, teknologi) meletakkan diri saya dengan pelbagai jenis manusia yang saya streotaipkan tidak islami. Sungguh, sempitkan pemikiran saya?!

Cinta pertama sayalah yang membuka minda saya. Cinta pertama sayalah yang mematangkan pemikiran saya. Teringat kali pertama saya bertemu cinta pertama saya, segalanya perancangan Allah, bukan saya yang mencari-cari, semuanya hadir dari jalan yang tidak disangka. 
To be continued….

0 comments:

Post a Comment