Friday, June 3, 2011

My First Love- Part2 (Taaruf Pertama)


Sebelum pulang dari kelas Arab, seorang sahabat telah memberi mesej Majlis Ilmu kepada saya. Kebetulan pada hari itu saya agak kelapangan dan diri juga merasakan sudah lama tidak ke majlis Taklim. Malam itu, saya dan Z (classmate) pergi ke tempat yang dimaklumkan. Terasa pelik juga kerana kebiasaannya kelas taklim dibuat di bilik yang lebih besar, tapi berbeza pula hari ini. Kelas ini selalunya dibuat pada Khamis malam, tetapi maklumat yang kami dapat ialah hari Selasa. Setelah setengah jam menunggu, kami terasa pelik sekali lagi kerana tiada sorangpun yang datang. Puas menunggu, tiba-tiba pintu bilik dibuka oleh seorang yang amat dikenali, "Eh, ustaz rupanya." Ustaz memandang kami dengan penuh tanda-tanya juga. "Eh, ukhti ada kelas di sini?" saya menjawab pertanyaan ustaz dengan seribu tanda-tanya juga. "Kami tunggu ustaz, bukankah hari ini Taklim?". Ustaz membalas, "Eh, ukhti dah silap hari ni, taklim ustaz hari Khamis ni." Segala persoalan kami terjawab akhirnya, kami menyangka telah tersilap dapat mesej. Pada masa itu, ustaz membawa bersama studentnya dari kalangan brothers. Terasa malu rasanya kerana telah tersilap, cepat-cepat saya dan Z keluar. Sebelum beredar, ustaz sempat menanyakan nombor telefon kami agar nanti dapat dihubungi untuk maklumat yang sebenar.

Belum sempat kami menuruni tangga untuk pulang, muncul beberapa orang sisters termasuk juga sahabat yang memberi maklumat salah mengenai Taklim kepada kami, pada waktu itu juga ustaz menghampiri gerombolan sisters itu sambil memanggil kami. "Ha, ukhti boleh ikut kakak-kakak ni." Tanpa banyak soal, kami menuruti kata ustaz walaupun fikiran masih termanggu-manggu dengan kejadian tadi.

Kami dibawa ke sebuah kelas yang lebih kecil dari tadi. Dalam kelas itu, seorang kakak sudah menunggu kami. Wajahnya tenang dan diulit denga senyuman yang penuh keikhlasan. Kami bersalam-salaman. Setelah itu, satu lingkaran majlis ilmu dibentuk. Hati saya bermonolog sendiri, terasa suatu ketidaksukaan di satu sudut. Memori lama menjengah semula, pengalaman dahulu yang pernah duduk dalam lingkaran seperti itu, membuatkan diri tidak berminat dengan majlis ilmu seperti itu. Walaupun begitu, saya positifkan hati. Semuanya kerana sifat malu alah yang wujud dalam diri saya. Malam itu, kami bertaaruf dan diperkenalkan dengan mutabaah ibadah. Sebelum pulang, sempat juga kakak itu mentaakhikan kami dan memberi tugasan agar kami melakukan ziarah antara satu sama lain dalam masa seminggu ini.

Sesungguhnya pada malam itulah saya diperkenalkan dengan cinta pertama saya. Taaruf pertama ini tidak langsung menarik hati saya dan saya sendiri merasakan ketidaksukaan padanya. Namun, kurniaan Allah memberi saya sifat malu alah ini membuatkan saya terus didampinginya.

Dua minggu sudah berlalu, walaupun telah mendapat mesej untuk hadir ke halaqah ilmu itu, tetap saja saya beralasan dengan banyaknya tugasan lecturer. Masuk minggu ketiga, sesalan lahir di hati dan muncullah perasaan kasihan buat kakak yang tidak jemu memberi mesej halaqah kepada saya. Pada malam itu saya gagahkan jua kaki biarpun tidak ditemani Z. Saya sangkakan sahabat yang pernah bersama pada kali pertama halaqah turut ada, tapi sangkaan saya meleset. Rupa-rupanya, hanya saya sahaja hadir pada hari itu. Setelah puas menunggu hampir setengah jam, saya sempat juga berbual-bual dengan kakak itu. Ketika halaqah pertama sebelum ini, dia sudah memaklumkan tentang dirinya yang mengambil jurusan Human Science di Gombak dan tahun itu ialah tahun kedua pengajiannya. Sekaligus pemikiran saya yang dahulunya negative terhadap orang-orang yang mengambil jurusan tidak islami, terubat sedikit demi sedikit. Biarpun dari penampilannya, bukanlah penampilan wara' yang menjadi sumber inspirasi saya selama ini, namun akhlaqnya mencerminkan budi pekerti sama dengan mereka malah juga lebih baik dari orang-orang yang pernah saya kagumi. Malam itu akhirnya saya digabungkan dengan beberapa group yang lain. Waktu itulah saya berkenalan dengan lebih ramai ahli keluarga bagi cinta pertama saya. To be continued….

1 comments:

nur.. said...

Assalamualaikum kak..

hati terasa sayu, teringatkan kisah lalu..
tak sabar nntikan next post..

jazakillah.. (^_^)

Post a Comment