Monday, November 1, 2010

TERBAIK BUKAN BAIK


"Sesungguhnya telah kami ciptakan kamu sebaik-baik penciptaan."
    Sekadar perkongsian, beberapa minggu lepas ana dengar satu talk dari penceramah yang memang tak asing lagi. Penyampaian beliau buat ana tertarik untuk menjadikan isu di sini.

Sebagaimana firman Allah dalam surah at-Tin (atas), betapa ana termotivasi untuk berkongsi dengan antum semua.

    Pembukaannya, penceramah menekankan ana tentang kalimah "Ahsan" yang bermaksud terbaik. Sesungguhnya manusia itu terbaik ciptaannya. Apakah lawan bagi terbaik?...

Ramainya ketika itu menjawab dengan pelbagai jawapan, namun tidak satupun yang memuaskan hati beliau...akhirnya beliau memperlihatkan kami sebuah video tentang seorang ahli sukan yang telah memecahkan rekod dunia dalam acara lumba lari 100 meter. Ana pun tak ingat dah namanya. Maklumlah bukan peminat bidang ni. Setelah habis video pertama, kami ditayangkan pula video kedua. Kali ini kami dipaparkan dengan ahli sukan yang sama tetapi bezanya pencapaian beliau tidak sebaik video pertama. Beliau telah dikalahkan oleh rakan beliau sendiri. Analisis dari video pertama, ketika ingin sampai di garisan penamat, si pelari begitu confident bahawa dirinya tidak akan terkalah kerana beliau tidak merendahkan tubuhnya- posisinya dalam keadaan selesa dan seperti tidak ingin memecut. (kalau kita lihat video2 larian, posisi tubuh mereka akan direndahkan dan kepala akan ditundukkan sehingga fokus mereka ke arah garisan penamat –pecutan terakhir) Memang berlainan bagi 'mamat' ni. Video kedua pula merupakan rekod terbaru beliau yang telah terkalah. Sebenarnya, apa yang nak disampaikan di sini, seharusnya seorang manusia itu memilih menjadi yang 'terbaik' dan bukan 'baik' sahaja. Jadi jawapan bagi soalan tadi telah ana dedahkan.

LAWAN BAGI TERBAIK IALAH BAIK

Jangan hanya memilih untuk menjadi baik, tapi pilihlah untuk jadi terbaik kerana Allah telah mencipta kita dengan sebaik-baik penciptaan. Kenapa kita terbaik? Kita telah dipilih untuk hidup kerana sewaktu di dalam rahim ibu, kita telah menghadapi satu persaingan besar. Mengapa antara berjuta-juta sperma, hanya satu sahaja yang berjaya disenyawakan? Itulah kita. Kitalah yang terbaik antara mereka.

KUASA NIAT

3 jenis manusia berhadapan dengan LAUTAN:

1) Nelayan = laut sumber rezeki

2) Engineer = Laut sumber ekonomi (cari gali minyak)

3) Orang kaya = laut tempat mencari ketenangan, pelancongan

Setiap orang mempunyai tujuan berbeza dan hasilnya juga berbeza.

Niat harus disertakan dengan imaginasi.................kita lebih bersemangat apabila melihat gambaran (perkara yang jelas). Kita juga haru fokus terhadap apa yang ingin ditujukan.

Bearing sebuah kapal terbang harus disetkan dengan betul sebelum memulakan perjalanan. Jika berlaku kesilapan di awal-awal perjalanan, akhirnya, destinasi juga akan berubah di perjalanan seterusnya.

==> haruslah perbetulkan bearing niat anda kerana kuasa niat pada awalnya menentukan hasil yang bakal anda peroleh.

SUDUT PENTARBIYAHAN

    Wajarlah seseorang mahasiswa itu memilih yang terbaik dalam kehidupannya. Namun terbaik di sini sering disalah anggap. Sering kali mereka yang memilih terbaik ini tersalah jalannya. Mengapa ana katakan demikian? Seharusnya kita bukan memilih terbaik untuk diri kita sebaliknya Allahlah yang menentukan apa yang terbaik buat diri kita.

Apakah yang terbaik itu???

Adakah sekadar mengejar A untuk setiap subjek?

Adakah sekadar menggenggam ijazah dengan mendapat DEAN list sepanjang semester?

Adakah juga sekadar aktif dalam Co-Cu university?

Pastilah jawapannya TIDAK sekali-kali

Allah tidak akan memandang pencapaian kita.............sebaliknya apa sebenarnya?

Rahsianya:

Kejarlah DEEN List

Jadilah manusia yang bermanfaat buat manusia lain

Aktiflah dalam CO-cu yang hanya Allah yang akan meng"kredit" nya

Hasilnya ----------------> anda bakal terbentuk menjadi "SESEORANG", bukan manusia biasa2, tapi anda GHARIB min GHURABA'.....LUAR BIASA, imbalannya hanya Allah yang layak mengganjari. Insha Allah.


 


 

0 comments:

Post a Comment