Monday, January 31, 2011

Indahnya ditarbiyyah...


Alhamdulillah...alhamdulillah...alhamdulillah

hari ini tarbiyyah telah terbukti sekali lagi

jika nafsu diikutkan tidakkan cepat kesudahannya

hari ini saya bisa melawan keburukan lama saya

walau hati pedih tak terkata

tetap juga cuba salahkan diri

sentiasa positif dan beringat

bukankah baik jika itsar

biarlah kesalahan terletak pada diri

hanya Allah yang bisa memberi penentuan

dan saya juga tidak berhak berlaku sedemikian rupa

lebih-lebih buat insan yang jutaan pengorbanannya buat saya


 

maafkan diri saya......


 

Dari Abdullah bin Shamit, Rasulullah saw. bersabda, "Apakah tiada lebih baik saya memberitahu tentang sesuatu yang dengannya Allah meninggikan gedung-gedung dan mengangkat derajat seseorang?" Para sahabat menjawab, "Baik, ya Rasulullah.

Rasulullah saw bersabda, "Berlapang dadalah kamu terhadap orang yang membodohi kamu. Engkau suka memberi maaf kepada orang yang telah menganiaya kamu. Engkau suka memberi kepada orang yang tidak pernah memberikan sesuatu kepadamu. Dan, engkau mau bersilaturahim kepada orang yang telah memutuskan hubungan dengan engkau." (HR. Thabrani)


Sabdanya juga, "Bahwasanya seorang hamba apabila mengutuk kepada sesuatu, naiklah kutukan itu ke langit. Lalu, dikunci pintu langit-langit itu buatnya. Kemudian, turunlah kutukan itu ke bumi, lalu dikunci pula pintu-pintu bumi itu baginya.

Kemudian, berkeliaranlah ia kekanan dan kekiri. Maka, apabila tidak mendapat tempat baru, ia pergi kepada yang dilaknat. Bila layak dilaknat (artinya kalau benar ia berhak mendapat laknat), tetapi apabila tidak layak, maka kembali kepada orang yang mengutuk (kembali ke alamat si pengutuk)." (HR. Abu Dawud)



 

0 comments:

Post a Comment