Friday, December 17, 2010

Mimpi...

        Gerak langkah menyusuri suatu perjalanan. Di sana-sini tidak terhitung basmah2 ceria yang menenangkan hati. Alhamdulillah, perjalanan ini berhasil merealisasikan mimpi.

        Memoir lama menjengah kembali, di kala zaman itu, di suatu sudut dunia, pernah mereka bermimpi. Mimpi yang bukan angan-angan khayalan tapi, mimpi yang ditafsir dengan amal yang berterusan dan penuh keyakinan. Mereka bukanlah ahli politik yang berkempen untuk menguasai suatu daerah, mereka juga bukanlah insan2 yang kaya harta dan wang ringgit, mereka hanya pemuda-pemudi yang biasa di pandangan orang, tapi Subhanallah hakikatnya mereka luarbiasa.

       Mereka ialah pemuda yang berjuang atas satu nama. Nama yang pernah dijulang-julang suatu ketika dahulu.  Mereka cuba mengembalikan kegemilangan nama itu. Dengan penuh itqan, mereka bergerak menyampaikan nama itu. Harapan hanya satu, semoga nama itu kembali menghiasi dunia. Nama itu kembali menyucikan kembali kekotoran dunia. Ya, Islamlah yang dilaung-laungkan mereka.

       Perjuangan mereka bukan mudah. Mereka pernah dihina, mereka pernah dipandang serong. Bagi mereka, jalan yang susah itulah jalan yang benar. Jika masih merasa selesa dalam perjuangan, perhatikanlah kembali atas apa perjuangan ini diteruskan.

       Kini, mereka sudah mampu mengukir kuntuman basmah ceria. Namun mereka masih belum selesa dengan keadaan itu. Selagi langit belum runtuh. selagi bukit masih berdiri megah, selagi matahari belum berubah arah kemunculan, mereka tidak akan berhenti merasai pahit-getir liku perjalanan yang dilalui. Biar saja dikatakan rigid, biar saja dikatakan militer, asal jiwa terasa aman, hati terjaga kesucian, perjalanan yang ditempuh sentiasa di landasan yang benar....insya Allah.

0 comments:

Post a Comment