Friday, December 21, 2012

Catatan Tarbiyyah siri 1

Dalam kiraan tahun, perjalanan tarbiyyah ini sudah saya kira lama. Ya, 5 tahun diperkenalkan tarbiyyah di bumi Taman Ilmu dan Budi. Sudah tidak terkiranya wasilah tarbiyyah yang diikuti, daurah, mukhayyam dakhili/ khoriji, qiyam, iftar, taalim... komitmen? jangan kata, sayalah orang yang tidak ada alasan untuk tidak hadir.

Ya, semakin lama, semakin fikrah itu jelas. Saya memerhatikan proses tarbiyyah ini, kadang senyum sendirian bila teringat zaman-zaman awal tarbiyyah, macam Umar ketika teringat zaman jahiliyyahnya. Ya, jahilnya saya bukanlah tahap seperti zaman gelap sebelum Islam, tapi saya jahil pada dakwah dan tarbiyyah kerana lahirnya saya sudah dalam biah yang baik, cuma soleh tapi tidak musleh...

5 tahun, satu angka yang sedikit sebenarnya, tapi dikira banyak bila saya sebagai seorang pelajar dan mengikuti satu cabang tarbiyyah di sini. Namun, banyak yang saya kesalkan pada diri sendiri, tetap belum disiplin pada mutabaah ibadah! T_T...bersambung lagi~


0 comments:

Post a Comment